Monday 1 February 2010

Unschooling - prima impresie

In relatia cu lucrurile noi (daca am fost atenta la vocea mea interioara) am observat ca prima impresie ma duce la esenta.
De la persoane noi pana la un soft nou pe care l-am incercat, un spatiu in care am pasit prima oara sau o filozofie.
La filozofie vroiam sa ajung acuma, si anume la unschooling.
Sunt inca in faza primelor atingeri cu domeniul asta, si vreau sa-mi punctez gandurile de acum, pentru ca ele se vor schimba mult pe parcurs si ma voi putea intoarce la ele ca la un punct de reper.
(Primele ganduri despre o chestie sunt proaspete, sincere, incomplete, spontane, superficiale, esentiale . . )

Asadar, primele mele reactii spontane despre unschooling:
Mi se pare suprarealist-fovist sa nu urmezi copilul la scoala, ceva jucaus, rebel, nemaiauzit, nemaivazut, excentric, poate putin ciudat, si imi rasare intrebarea: DECE SA FACI ASTA?
Pasul urmator e sa aflu ca din dorinta de libertate, de a nu forta copilul, de a nu studia o mie de chestii plicticoase, de a nu subjuga-sufoca creativitatea innascuta pe care o au copii si pe care ca o pierd in scoli . .
Pentru ca The Wall..
teacher . .
draga
leave us, pleaaase :D

Primul lucru la care ma gandesc e socializarea: ce ar inseamna asta, sa-si petreaca toata copilaria si adolescenta acasa, ea cu noi si noi cu ea. Noi trei +/- matusile, o vom invata pe rand care la ce se pricepe: una geografie, alta chimie.. eu romana, limbi straine si proiectare.. si arta . . si pisica toarce linistit pe pervazul ferestrei . . he-hee..
Ea nu va avea colegi, gasca de la scoala, contact cu profesori (asa cum sunt ei, dar sigur ai norocul si de exemplare speciale, eu am avut cativa). Nu se va inghesui in randuri de cate 2, nu va avea colega de banca manelista . .

Programul zilnic care va fi?
Probabil unscoolerii sustin ideea ca iti poti face si acasa foarte bine un program, nu te opreste nimeni de la asta. Orar ca la scoala, manualele de la minister si gata e scoala de-acasa. Note, teste.. tot tacamul. Suna interesant . .
Da, numai ca la fel ca si cu stretchingul acasa pe salteluta versus la club, una e sa ai o chestie exterioara care te trage afara din casa, te infratesti cu ceilalti, primesti impulsuri si te simti semi-obligat sa te tii de program, si alta e sa tolanesti prin casa si totul sa devina o mare lejerealaaa.. acuma ma mai joc putin mami . . mami tocmai are un proiect de predat . . se mai da putin pe blog . . si scoala noastra pluteste sub forma de idee pe un norisor . .
Si mai ales, eu si Stefi sa ramanem tot universul ei? Eu imi doresc o comunitate, pentru ea si pentru noi, mi-ar place sa aiba si alte persoane (speciale) care sa se ocupe de formarea ei.

Prima impresie e ca e un curent american al fostilor hippie din anii 60-70, care azi sunt parinti/bunici si isi continua idealurile de libertate in acest fel . .
filozofii tangente si cu un stil de viata sanatos, in natura, in libertate, usor anti-sistem . . nu luati nimic de bun, nu sunt informatii verificate, sunt purele mele presimtiri, voi reveni cu informatii documentate

Apoi, dintr-o privire aruncata pe bloguri unscooliste, imediat iti sare in ochi creativitatea si starea de libertate degajata. Copii aia fac mereu ceva, bricoleaza, sar cu picioroange, picteaza, hranesc animale, gatesc, taie frunza la caini . . nu-i vezi stand si stand si stand plictisiti la aceleasi teme inutile . .

Nu stiu unde duce chestia pe termen lung, cum fac parintii sa mearga si la job in timp ce tin lectiile acasa, si cum sta treaba cu diplomele, penrtu ca probabil avem nevoie si de asa ceva, de tinut prin dosare prafuite sus pe dulap . .

Revenim pe subiect

8 comments:

Anonymous said...

Hm...nu stiu de ce, dar cred ca o sa aleaga ceva intre matematica sau informatica!

alex said...

Ana? Ana mea? :))

alina said...

legat de facebook (am vazut ca ai batut in retragere, da' mie google readeru' inca mi-l afiseaza, postul :D): poti sa-ti faci cont si atat. adica nu trebuie sa te plimbi toata ziua buna ziua pe tarlaua virtuala ... :)

cat despre home/un-schooling - este o tendinta americana, din cauza de atmosfera ultra-viciata social prin scolile lor. asta nu inseamna ca nu s-ar aplica si pe romaneste ...
intrebarea mea primordiala este insa: facem copiii pentru noi, pentru a-i pune intr-o vitrina si a ne mandri cu ei? care mai e rostul nostru ca oameni pe pamantul asta? daca ne transformam cu totii in alienati, ne inchidem in caste, ne intolerantizam la nesfarsit fata de cei din jur? homo homini lupus pana la extinctie?? eu vreau ca fetele mele sa iubeasca oamenii, cu bune si cu rele, sa invete cum sunt ei, sa stie sa se apere de ce e rau si sa cultive (in ele si in altii) ce e bun, sa ajute la infrumusetarea gradinii lumii ... asta cred ca e rostul nostru. si pentru asta trebuie sa mearga la scoala, desi nu e simplu sa tii degetul tot timpul pe mijlocul balantei, ca parinte. si din aceasta perspectiva ii inteleg perfect pe cei care adopta varianta HS. :)

alex said...

pai Alina.. da, m-am hotarat sa-mi ridic tendintele anti-ceva la un nivel superior , sa nu mai fiu asa carcotasa :D
anyway, postul era despre cum am ajuns sa ma autoconving sa-mi fac cont pe facebook Totusi, pana la urma ;))

legat de homeschool, asta e deocamdata mirarea mea: ce fel de om devii daca faci totul separat de societate? practic vei dezvolta o alta comunitate (mai speciala si mai restransa) si devii practic un fel de .. corp strain in organismul societatii..
Oricum, deocamdata pt mine e subiect de studiu
Si . . imi place viziunea ta legat de viata in general, esti lejera si "sanatoasa", orientata pozitiv

Anonymous said...

Daaa! Ana ta o sa fie matematiciana sau in sfera aia ;)) Studiaza-o in mai amanunt sau o sa vezi cu trecerea timpului

alex said...

Anonimus, ma ghidez dupa principiul "mami o sustine in orice, ea sa fie fericita"
asa ca.. she'll decide and I'll follow. evan on mathemathic fields :))

sultana said...

si pe mine ma seduce HS, multe nopti m-am zvircolit cu asta, imediat dupa inscrierea copilului la gradinita-cred ca avantajele de-a sta acasa sint majore, intr-o societate asa de varza ca a noastra

Anonymous said...

http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/886364/De-ce-refuza-o-familie-sa-si-trimita-copiii-la-scoala/

Enjoy!